Minggu, 15 November 2015

Apa yang saya Adakah Dengan Herba?

Apa yang saya Adakah Dengan Herba?

Satu soalan yang biasa saya dengar adalah "Apa yang saya lakukan dengan herba?" Saya akan menganggap (buat masa ini) yang anda tahu anda boleh memasak dengan mereka. Jika tidak, merebut salinan yang paling rapat dengan Betty Crocker dan membaca dengan teliti halaman. Hampir segala-galanya dalam rak rempah anda adalah herba! Dari sana, mari kita lihat beberapa kegunaan perubatan dan ajaib mereka.

Pertama, apa yang merupakan "herba"? Kamus mentakrifkan herba sebagai tumbuhan tidak berkayu yang menghasilkan benih, seperti Peppermint. Definisi semasa saya pergi lebih jauh sedikit daripada itu dan termasuk bukan sahaja daun, tetapi bunga, buah, batang, akar, kulit kayu, lumut, rumpai laut, dan juga sap pokok tertentu.

Salah satu perkara yang mengelirukan mengenai penggunaan herba adalah nama biasa. Jika anda benar-benar berminat dalam herba, sama ada secara perubatan atau ajaib, saya menggalakkan anda untuk mula belajar binomials Latin. Ini adalah unik, dua nama pengenalan diberikan kepada setiap tumbuhan, dan jika anda menggunakan mereka, anda tidak akan mengelirukan diri anda, atau sesiapa sahaja untuk perkara itu. Nama yang biasa berbeza dari kawasan ke kawasan dan negara ke negara dan anda benar-benar tidak mahu menggunakan Monarda fistulosa di mana anda mahu Melissa officinalis - kedua-duanya dikenali secara tidak rasmi sebagai "Balm". Mereka melakukan berkongsi beberapa sifat yang sama, tetapi tidak semua, dan tidak berada dalam keluarga botani yang sama.

Kedua, apa yang "herba (atau tumbuhan) ubat"? Kebanyakan budaya asli tidak membezakan antara ciri-ciri perubatan dan ajaib herba. Orang perubatan boleh memberikan anda satu teh untuk minum atau azimat yang diperbuat daripada herba untuk menjalankan untuk sakit perut - ia bergantung kepada persepsi terhadap masalah ini. Definisi yang paling biasa digunakan hari ini bermakna menggunakan herba untuk membantu (tetapi tidak semestinya "mengubati") penyakit fizikal.

Saya sentiasa geli hati apabila perubatan herba dan amalan-amalan lain yang disebut sebagai "alternatif" perubatan. Ia adalah ubat asli! Perubatan Tradisional Cina berusia lebih daripada 5000 tahun, dan perubatan Ayurveda India tidak begitu jauh lebih muda. Sebelum tahun 1930-an di dunia Barat, seorang lelaki terutamanya bergantung kepada herba untuk menyembuhkan apa ailed mereka. (Kami tidak akan pergi ke penggunaan lintah.) Kebanyakan manusia tidak pergi jauh dan UPS pasti tidak menyampaikan pintu ke pintu, demikian juga digunakan apa yang tumbuh di kawasan itu atau di sepanjang sisi bidang atau jalan raya, apa yang ahli obat tempatan dipenuhi, atau apa yang mereka boleh berdagang untuk. Ramai orang mempunyai "dapur" taman dan tanaman mereka tahu bukan sahaja merasai baik meningkat, tetapi tidak baik untuk anda. Kemudian sains datang bersama-sama dan membuat keputusan mereka boleh memperbaiki apa alam semula jadi telah disediakan. Kadang-kadang sains adalah lebih baik, kadang-kadang tidak.

Perubatan herba tidak semudah mengambil pil doktor anda menetapkan tetapi, bagi sebahagian besar, ia tidak datang dengan kesan sampingan kecil yang jahat. Ia bukan satu penawar ajaib, sama ada. Herba tidak menyembuhkan penyakit; ia membantu menetapkan apa sahaja yang menyebabkan penyakit itu di tempat pertama. Pengamal semulajadi menggunakan herba dan kaedah lain untuk membawa sistem badan kembali seimbang yang betul supaya ketidakseimbangan yang menyebabkan anda jatuh sakit di tempat pertama tidak ada lagi. Seperti menukar soket bukan hanya mentol untuk mendapatkan lampu untuk bekerja lagi, ia mengambil masa lebih lama.

Seperti ubat-ubatan preskripsi, herba boleh menimbulkan beberapa masalah. Sebagai contoh, jika anda mempunyai alergi ragweed, saya ingin mengingatkan anda tentang menggunakan Feverfew atau Calendula untuk membantu isu. Ketiga-tiga tumbuhan dalam keluarga yang sama dan anda mungkin alah kepada semua. Sesetengah herba boleh membahayakan jika digunakan secara tidak wajar. Herba juga boleh berinteraksi (kadang-kadang tidak baik) dengan ubat-ubatan preskripsi.

Doktor anda boleh menetapkan ubat dan memberitahu anda, "mari kita cuba ini. Jika ia tidak berfungsi, hubungi saya dan kami akan cuba sesuatu yang lain." Herba juga perlu bereksperimen dengan mencari orang-orang yang bekerja. Badan anda adalah sangat unik dan apa yang bekerja untuk saya mungkin tidak sesuai untuk anda. Sebagai contoh, kebanyakan orang tidur apabila mereka mengambil Valerian tetapi bagi sesetengah ia seperti mengambil perangsang.

Satu perkara yang saya akan memberi amaran kepada anda jika anda membuat keputusan untuk terlibat dalam perubatan herba - bercakap dengan doktor penjagaan primer anda terlebih dahulu. Jika dia / dia tidak berminat untuk alternatif semula jadi, pertimbangkan pendapat kedua. Pendapat peribadi saya adalah bahawa perubatan allopathic (atau konvensional) dan herba boleh memberi manfaat bersama. Dan jangan pergi mana-mana ubat sehingga anda telah bercakap dengan seorang pengamal perubatan!

Paling penting, jangan cuba untuk diri mengobati dengan herba jika masalah anda adalah satu yang serius. Jika anda tidak biasa dengan semua ciri-ciri terapeutik dan interaksi mungkin, anda boleh memasak koktel yang, walaupun tidak membawa maut, boleh membuat anda berasa lebih teruk daripada apa yang anda telah lakukan. Jika anda tidak yakin, berunding dengan pakar perubatan naturopathic berkelayakan atau herba.

Ajaib, herba digunakan untuk mengukuhkan mantra. Tenaga mereka bergabung dengan anda untuk membuat ejaan yang lebih berkuasa daripada apa yang anda akan sendiri. Sama seperti dalam konteks perubatan, herba boleh mempunyai lebih daripada satu hartanah (atau tenaga), dan anda perlu untuk mencuba untuk melihat apa yang bekerja untuk anda.

Jadi, untuk menjawab soalan, "Apa yang anda lakukan dengan beg herba kering atau segar, atau apa yang tumbuh di kawasan anda?" Sama ada secara perubatan atau ajaib anda boleh:

Menyerap mereka melalui poultices, krim atau salap digunakan pada kulit, mandi di dalam air herba-diselitkan, atau menyerap tenaga dari satu paket atau azimat dibawa bersama anda;
Menelan mereka melalui makanan, kapsul disumbat dengan herba tanah, teh atau berwarna (ekstrak alkohol); atau
Tarik nafas mereka melalui asap yang dikotori (smoldered) herba atau kemenyan, wap daripada pelembap dipertingkatkan minyak, atau minyak wangi bunga henti, lilin wangi atau minyak panas.

Pergi menebuknya rak rempah anda, merebut sebuah buku permulaan yang baik pada herba dan melihat bagaimana anda boleh menggunakan herba untuk meningkatkan kehidupan sehari-hari anda!

kandungan hak cipta 2010 Deborah J. Martin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar