Kamis, 12 November 2015

Pemulihan Ayurveda untuk Berat Badan

Pemulihan Ayurveda untuk Berat Badan

Kehilangan berat badan dengan cara Ayurveda

Untuk berjuta-juta rakyat Amerika, ubat Ayurveda untuk penurunan berat badan menyediakan komponen bagi membakar lemak berlebihan yang pelan diet gagal menangani. Masalah dengan pelan diet banyak dan Arah aliran adalah bahawa mereka tidak mengambil kira ciri-ciri penting di dalam badan manusia. Ketiga-tiga unsur-unsur, atau dosha, badan yang diketengahkan oleh perubatan Ayurvedic mesti dimasukkan ke dalam harmoni yang sempurna untuk menyingkirkan lemak yang berlebihan, serta tinggal umumnya sihat. Perlembagaan kasha dosha memberi tumpuan kepada unsur-unsur bumi badan. Ketidakseimbangan dalam kasha yang sering membawa kepada obesiti, tekanan darah tinggi, tekanan darah tinggi, penyakit jantung, dan risiko kegagalan organ.

Mereka yang berdiet Ayurveda menurunkan berat badan tidak dengan mengira kalori atau melangkau waktu makan, tetapi memberi tumpuan kepada keupayaan resipi Ayurvedic untuk penurunan berat badan untuk menyusun semula unsur-unsur badan terjejas. Walaupun dosha kasha itu kemungkinan besar punca kebimbangan berat badan, ia tidak umum untuk mereka yang lain jenis badan elemen mengalami kesukaran mengekalkan struktur badan yang sihat.

Elemen pita ialah api, yang digunakan sebagai satu cara untuk membakar tenaga yang diperolehi daripada diet anda. Sememangnya, kegagalan dalam dosha pita untuk memproses makanan akan menyebabkan terlalu banyak tenaga yang tersimpan dalam badan anda dalam bentuk lemak. Begitu juga, dosha vata biasanya menyebabkan trim dan angka badan yang sihat, tetapi pengambilan makanan yang tidak sihat terlalu banyak untuk jenis badan ini akan berbalik metabolisme semula jadi dan membina rumpun lemak badan.

Cara Ayurveda untuk menurunkan berat badan memberi tumpuan kepada beberapa aspek kehidupan seharian. Tidak seperti hanya memotong ke bawah pada saiz bahagian, mengurangkan karbohidrat, atau menggiatkan senaman, perubatan Ayurveda menekankan bahawa banyak langkah-langkah yang berbeza boleh diambil di atas jalan untuk hidup lebih sihat. Ini termasuk pemakanan biasa dan senaman, tetapi juga meditasi, urut, rawatan minyak, kebersihan, dan kepuasan rohani. Lagipun, tidak ada gunanya dalam mengurangkan kalori makanan sehari-hari anda jika anda tidak mempunyai disiplin diri dan komitmen untuk melihat melalui dan mengekalkan cara hidup sihat.

Orang yang menggunakan ini pendekatan diet Ayurveda mengurangkan berat badan dengan cara yang berbeza, tetapi pendekatan herba Ayurveda sering bersetuju untuk menjadi yang paling penting. Herba tertentu meningkatkan elemen pita dalam masa - walaupun untuk jenis badan yang biasanya tidak dikaitkan dengan kukuh dengan dosha pita - yang menyebabkan kekuatan metabolik yang lebih besar, lebih banyak tenaga sepanjang hari, peredaran darah yang lebih baik, dan akhirnya lebih banyak lemak diproses oleh badan. Ginger mungkin herba yang paling penting; mereka yang mengamalkan rawatan Ayurveda menurunkan berat badan pada kadar yang lebih pantas apabila mereka minum 2-3 cawan teh halia setiap hari dilengkapkan dengan kuantiti kecil halia sebelum makan. Herba ini bukan sahaja menyebabkan pita untuk membakar pada kadar yang lebih tinggi, tetapi buat sementara waktu akan menyekat selera, menekan nafsu makan dan menyebabkan makanan kurang yang perlu diambil.

Herba pedas, seperti jintan putih, lada hitam, kayu manis, biji sawi dan cili merah semua dinasihatkan dalam resipi Ayurveda untuk penurunan berat badan. Seperti halia, herba pedas akan berfungsi sebagai pecutan untuk proses metabolik. Ini rempah mengandungi sejenis minyak itu, apabila dikeluarkan, menyebabkan tubuh untuk pergi ke dalam keadaan fungsi yang lebih tinggi. Pencernaan berfungsi lebih cepat untuk memproses minyak, manakala jantung mengepam kuantiti yang lebih besar darah untuk mengaktifkan kelenjar peluh dan melepaskan haba. Oleh itu, kerja-kerja makanan pedas sebagai senaman yang kecil, membenarkan sebahagian daripada hidangan yang hendak dibakar dalam proses memakannya!

Pendekatan yang terlalu mudah untuk mengurangkan berat badan melalui diet fad tidak berfungsi lama. Malah hampir 100% daripada pelan diet gagal sepanjang satu dekad. Walau bagaimanapun, berikutan diet cara Ayurveda bukan sahaja akan mengubah tubuh anda, tetapi tahap tenaga anda dan kehidupan seharian. Ubat Ayurveda untuk penurunan berat badan tumpuan kepada proses makanan melalui dosha pita itu. Menangani ketidakseimbangan atau mempercepatkan dosha akan mengekalkan unsur-unsur semula jadi badan anda yang seimbang dan harmoni.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar