Kamis, 12 November 2015

Heartburn Pemulihan semula jadi

Heartburn Pemulihan semula jadi

Pedih ulu hati atau sakit dada dicetuskan oleh pelepasan asid perut yang mengganggu tisu dalam kerongkong dan tekak. Perasaan terbakar adalah berbeza apabila anda mengalami pedih ulu hati. Ia juga dikenali sebagai senak asid atau pyrosis.

Pedih ulu hati biasanya disebabkan oleh Gastroesophageal reflux penyakit, radang esofagus diketuai oleh refluks asid. Ia juga merupakan gejala yang infarksi miokardium akut (biasanya dikenali sebagai serangan jantung) dan angina (rasa tidak selesa atau sakit dada disebabkan oleh penyakit jantung koronari).

Tanda-tanda dan gejala-gejala pedih ulu hati adalah loya, sendawa atau gas yang berlebihan, kembung, rasa berasid di dalam mulut dan sakit belakang tulang dada.

Apabila anda mengalami pedih hulu hati, adalah lebih baik untuk tinggal berdiri. Ia tidak digalakkan untuk berbaring kerana ia hanya akan meningkatkan refluks asid perut. Rawatan rumah lain untuk pedih ulu hati adalah seperti berikut:

Minum banyak air apabila terdapat tanda pedih ulu hati
Untuk melegakan cepat, mencairkan baking soda (1 sudu teh) ke dalam segelas air
Minum campuran cuka epal cider (1 sudu teh), madu (1 sudu teh) dan air panas (1cup)
Minum secawan teh pudina
Minum jus yang diekstrak daripada kentang
Makan sepotong lobak merah mentah atau kentang
Ambil betik tablet kunyah untuk mengurangkan pedih ulu hati
Mengunyah gula-gula getah tanpa gula-gula getah
Satu lagi remedi semulajadi pedih ulu hati biasa digunakan ialah kalsium yang juga boleh didapati di kebanyakan antasid boleh didapati di kaunter. Jika anda kebetulan menjadi salah satu dari orang-orang bermunculan over-the-counter antasid, baik, berfikir lagi. Antasid, bukan sahaja mereka menyediakan satu kelegaan masa yang singkat, ia juga boleh meningkatkan tekanan darah dan mengurangkan penyerapan nutrien.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar