Minggu, 15 November 2015

Maklumat Menggariskan Jenis dan Gejala Radang kandung lendir

Maklumat Menggariskan Jenis dan Gejala Radang kandung lendir

Radang kandung lendir adalah keradangan yang tidak menyenangkan atau kerengsaan Bursa. Bursa adalah kantung lembut dipenuhi dengan cecair yang meliputi dan pad pergerakan antara tulang, tendon dan otot berhampiran sendi. Radang kandung lendir boleh berlaku disebabkan oleh kecederaan, jangkitan, berlebihan kronik sendi, trauma, artritis reumatoid, atau gout.

Umum Radang kandung lendir Gejala:

Individu dalam kesusahan dari radang kandung lendir biasanya merasa tidak selesa dan kelembutan sekeliling sendi terjejas atau tendon. Pundi bursae mungkin membengkak membuat pergerakan yang terjejas bersama mencabar. Sendi yang paling biasa terjejas oleh radang kandung lendir adalah:

* Bahu
* Siku
* Pergelangan tangan
* Tangan
* Lutut
* Kaki

Pada ketika ini kita akan membincangkan gejala pelbagai jenis radang kandung lendir:

Bahu Radang kandung lendir:

The Bursa subdeltoid memisahkan tendon supraspinatus dari lapisan atas tulang dan berbentuk delta otot. Apabila Bursa ini mendapat bengkak akibat kecederaan, ia menyebabkan sakit di sebelah atau depan bahagian bahu.

Gejala Radang kandung lendir Bahu:

Terhad mobiliti Setempat kelembutan Kemerahan dan bengkak di kawasan yang terjejas dipertingkatkan sakit pada waktu malam

Siku Radang kandung lendir:

Salah satu jenis yang paling biasa adalah radang kandung lendir siku Radang kandung lendir (olecranon radang kandung lendir). Radang kandung lendir ini disebabkan oleh keradangan Bursa di kawasan siku. Siku adalah mudah terdedah kepada radang kandung lendir akibat daripada pendedahan yang kerap kepada trauma secara langsung atau gerakan berulang dari berpusing dan memanjangkan siku.

Gejala siku Radang kandung lendir:

ketidakselesaan di sekitar belakang Keradangan siku terus di atas terkenal bertulang hujung gerakan siku berkurangan di siku

Radang kandung lendir Lutut:

Tempurung lutut (prepatellar) radang kandung lendir berlaku pada bahagian hadapan tempurung lutut. Ini biasanya dikaitkan dengan sama ada trauma kronik atau serangan akut ke lutut.

Gejala Radang kandung lendir Lutut:

Keradangan pada tempurung lutut boleh berlaku selewat 7-10 hari selepas pukulan satu ke lokasi. Kesakitan yang ketara apabila melutut ketegangan dan kesakitan dengan berjalan kaki.

Buku lali Radang kandung lendir:

Radang kandung lendir buku lali (radang kandung lendir Retrocalcaneal) berlaku apabila Bursa terdekat tendon Achilles dalam buku lali menjadi meradang. Radang kandung lendir ini biasanya disebabkan oleh memakai kasut tidak betul direka (sering kasut tumit tinggi) atau berjalan berterusan. Ia adalah lazim dalam atlet muda, skaters ais, dan wanita yang sering memakai kasut tumit tinggi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar