Kamis, 12 November 2015

Kesan TCM di Perubatan Komplementari

Kesan TCM di Perubatan Komplementari

TCM adalah singkatan Ubatan Cina Tradisional, alternatif kepada perubatan klasik, yang telah memberikan badan dan semangat nilai-nilai baru. Nilai-nilai ini kemudiannya ditafsirkan sebagai keping yang mengarang sama seperti teka-teki keseluruhan yang bertenaga. Perubatan tradisional Cina terdiri daripada pelbagai cabang semata-mata kerana tubuh manusia dan jiwa yang berbeza didekati.

Perubatan herba dan akupunktur adalah antara teknik penyembuhan yang menarik ini. Sebenarnya, budaya Cina meneroka pelbagai alternatif dan cuba untuk menyambung badan, fikiran, dan jiwa kepada faktor-faktor luaran sumber alam itu. Perubatan herba meneroka manfaat pelan. Mengenai akupuntur, ini jenis ubat bermula kira-kira 3000 tahun yang lalu dan adalah berdasarkan kepada kepercayaan bahawa semua manusia mempunyai keseimbangan bertenaga individu. Oleh itu, mana-mana gejala dilihat sebagai ketidakseimbangan bertenaga. Amalan ini menggunakan pusat bertenaga, yang serupa dengan organ-organ. Apa-apa penyakit mungkin disembuhkan melalui pemulihan bertenaga.

TCM bergantung kepada konsep keharmonian dan tidak harmoni, lebih tepat di pendekatan bipolar di dalam badan manusia. Selain pendekatan ini, perubatan tradisional Cina tidak memisahkan membentuk badan semangat, dengan itu kita boleh mengatakan bahawa apa-apa gangguan fizikal secara umumnya ditafsirkan sebagai ketidakseimbangan rohani.

Pendekatan Yin dan Yang adalah satu lagi sebahagian besar daripada perubatan tradisional Cina sebagai cawangan ini reestablishes secara holistik keseimbangan bertenaga.

Sebagai kesimpulan, perubatan tradisional Cina adalah satu lagi pilihan untuk rawatan klasik berasaskan bahan kimia dan pembedahan klasik, meluas dihargai untuk teknik bukan invasif yang penyembuhan. Satu perkara lagi yang perlu diingat ketika datang perubatan sampingan, anda perlu percaya bahawa badan manusia bukan sahaja perwakilan materialistik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar