Minggu, 15 November 2015

Moringa (Malunggay), Loji Serbaguna Untuk Semua

Moringa (Malunggay), Loji Serbaguna Untuk Semua

Sebagai sumber asli merendahkan dan akses kepada makanan menjadi sukar untuk beberapa kawasan di Afrika dan Asia, satu pokok penyelamat telah timbul. Selama lebih daripada tahun sudah, pokok Moringa telah digunakan untuk membantu zat makanan yang cukup yang dialami oleh kedua-dua bayi dan ibu menyusu ini. Ia mempunyai semua nilai pemakanan yang diperlukan untuk membangunkan badan yang sihat.

Pokok-pokok Moringa telah digunakan untuk memerangi kekurangan zat makanan di seluruh dunia. Badan-badan bukan kerajaan seperti Pokok Kehidupan, Gereja World Service dan Kebimbangan pendidikan untuk Hunger Organizations sedang membantu pengundi di seluruh dunia. Semua ini organisasi mempunyai satu persamaan; semua daripada mereka mempromosikan Malunggay sebagai ubat semula jadi isu kekurangan zat makanan.

Daun Moringa boleh dimakan segar, dimasak, atau disimpan sebagai daun kering serbuk. Ia boleh disimpan untuk beberapa bulan tanpa penyejukan. Sebagai penyimpanan yang lebih lama berlaku, tidak ada berkata kemerosotan nilai pemakanan. Dengan sering, Malunggay dimakan berkurun-kurun lamanya di negara-negara tropika di seluruh dunia. Pokok ini tidak bermusim. Ia mempunyai daun sepanjang masa. Ia boleh dibuat sebagai bekalan yang stabil dan berterusan mineral dan vitamin untuk keluarga. Ia adalah jauh cara yang berbeza daripada sayur-sayuran lain. Sayur-sayuran lain boleh menjadi sukar didapati ketika musim kering yang datang manakala malunggay boleh mengekalkan dan masih membangunkan banyak daun.

Untuk memastikan ciri-ciri yang pemakanan Moringa, anda boleh menjalankan penyelidikan dengan mudah. Pada masa ini, terdapat pelbagai kesusasteraan saintifik dan popular tentang kilang. Banyak kajian telah dibuat tentang tumbuhan dan menyebabkan untuk membuktikan kegunaan kilang. Setakat ini, tidak ada kajian yang dilakukan yang telah terbukti sebaliknya.

Sebagai perkara budaya di seluruh kawasan tropika, untuk membezakan kegunaan Malunggay sebagai makanan atau ubat adalah sukar untuk menggali. Semua negara-negara tropika yang mengambil kesempatan dari pohon untuk semua kegunaannya, baik sebagai ubatan dan makanan. Berkurun-kurun lamanya, penggunaan malunggay adalah amalan kuno. Sebagai contoh, dalam masyarakat tradisional India, individu muda dan tua diberi minum secawan merebus dipanggil kasayam. Amalan ini dilakukan setiap hari Ahad selepas tradisi mandi minyak.

Malunggay adalah keluarga monogeneric dan ianya berasal dari Moringaceae. Ia adalah popular dalam nama-nama berikut: pokok lobak pedas, pokok peha, pokok benzolive, kelor, marango, mlonge, Moonga, nebeday, saijhan, sajna, ben minyak pokok, dan malunggay. Orang-orang Rom purba, Yunani dan Mesir adalah pengguna purba tumbuhan ini. Moringa adalah pokok saka dengan pokok-pokok yang tidak kukuh. Ia tidak sesuai untuk digunakan sebagai kayu kerana kualiti lembut. Ia adalah tanaman yang sangat penting di India, Filipina, Ethiopia dan Sudan.

Banyak kegunaan malunggay seperti perubatan, makanan dan biofuel semua diperakui betul. The NABI telah mengesahkan bahawa minyak Moringa telah lulus standard set bio diesel. Pakar-pakar juga mengatakan bahawa sumbangan malunggay dalam bidang perubatan semula jadi tidak boleh diperkecilkan. Housemakers dan pakar pemakanan juga membuktikan penggunaan yang lazat dan berkhasiat malunggay sebagai makanan.

Apa lagi yang anda cari?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar