Kamis, 12 November 2015

Pemulihan Semulajadi Untuk Sembelit Relief

Pemulihan Semulajadi Untuk Sembelit Relief

Sembelit ialah apabila seseorang mempunyai air besar yang bermasalah. Ia bukanlah satu penyakit dengan sendirinya. Satu adalah sembelit hanya jika tidak ada air besar sekurang-kurangnya 3 hari seminggu. Jika ini berlaku, orang itu akan merasa pedih dan sukar semasa pergerakan. Ia terdapat dalam semua kumpulan umur dan ia berlaku kepada semua orang di beberapa atau titik kehidupan yang lain.

Ini biasanya tidak memerlukan pemeriksaan kesihatan atau pelantikan doktor. Terdapat beberapa rawatan rumah untuk mengubati sembelit. Dengan melibatkan banyak produk yang mengandungi serat boleh mencegah keadaan ini. Makanan yang mengandungi kurang serat perlu dibicarakan dan dielakkan. Diet yang seimbang yang mengandungi bijirin dan bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran dan lain-lain adalah satu kemestian. Banyak air atau air bahan-bahan seperti buah-buahan, jus sayur-sayuran harus diminum setiap hari. Untuk penghadaman yang lebih baik, sup juga dicadangkan. Mana-mana bahan-bahan yang mengandungi kafein perlu dikawal. Penggunaan alkohol juga perlu dikawal.

Orang yang berada dalam tabiat yang mempunyai banyak bahan-bahan bergula dan manis terdedah kepada keadaan ini. Perlu sentiasa ada kawalan ke atas apa yang dimakan dan berapa banyak yang dimakan. Flaks, bijan dan bunga matahari benih halus tanah dan dibawa dengan banyak air suam dua kali sehari. Juga, beberapa sudu air dengan jus limau jika baru sahaja selepas bangun dari tidur juga boleh mengenang kembali daripada keadaan.

Buah-buahan perlu diberikan dalam banyak. Lebih kandungan air yang masuk dalam, semakin kurang kemungkinan untuk mendapat sembelit. Buah-buahan sitrus seperti oren dan lemon, anggur, pear, betik dan lain-lain adalah baik bagi relief. Latihan fizikal boleh mengelakkan sembelit kepada sangat besar melanjutkan.

Yang paling penting, masa yang mencukupi perlu diberikan untuk buang air besar. Orang itu harus menjaga untuk tidak melambatkan proses kerana ia boleh menyebabkan rasa sakit yang amat dahsyat. Lebih banyak masa itu orang yang diperlukan untuk mengosongkan usus, kandungan lebih banyak air diserap dan lebih menyakitkan ia menjadi semasa pergerakan.

Jika sembelit berlaku berpunca daripada rawatan perubatan, doktor yang sama perlu dirujuk dan ubat yang perlu meminta. Bahan-bahan semula jadi seperti selasih, dandelion, milk thistle, madu, raspberry (merah), Triphala dan lain-lain juga digunakan untuk mengubati sembelit. Rasa sakit perut dapat dikurangkan dengan meminum satu sudu teh penuh dengan jus halia.

Sembelit adalah satu keadaan yang telah mendapat apa-apa yang perlu dibimbangkan. Jika badan dijaga dengan baik, jika tabiat makanan yang baik, tidak ada persoalan ini timbul.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar