Kamis, 12 November 2015

Kebenaran Tentang Kebaikan Minyak Tea Tree

Kebenaran Tentang Kebaikan Minyak Tea Tree

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, ciri-ciri perubatan hampir ajaib minyak pokok teh (nama saintifiknya Melaleuca alternifolia) telah mendapat populariti. Ia mendakwa mempunyai ciri-ciri anti-kulat dan boleh menyembuhkan kelemumur, kaki makan air dan herpes antara lain. Ia juga dikatakan mempunyai antiviral adalah satu rawatan berkesan untuk ketuat, kudis sejuk dan jangkitan pernafasan. Akhir sekali, ia juga diketahui mempunyai ciri-ciri antibakteria dan oleh itu sedang disyorkan untuk merawat jerawat dan jangkitan bakteria lain. Adakah dakwaan ini fakta atau hanya satu lagi gembar-gembur pemasaran?

Teh minyak pokok datang dari tumbuhan asli di kawasan pantai Australia. Ia pertama kali digunakan di pertengahan tahun 1920-an dalam pembedahan dan dalam bidang pergigian. Semasa Perang Dunia Kedua, rekod menunjukkan bahawa ia telah digunakan untuk merawat kecederaan kulit orang yang bekerja kilang-kilang peluru. Pada zaman moden, ia menjadi popular semula dan biasanya digunakan sebagai bahan untuk syampu, sabun, losyen dan produk kecantikan yang lain.

Pokok teh secara klinikal terbukti mempunyai kesan anti-mikrob. Ia telah digunakan untuk luka, menyengat, jerawat dan terbakar untuk mencegah jangkitan. Hospital juga menggunakan sabun dengan minyak pokok teh untuk mencuci tangan dan selimut untuk mangsa terbakar direndam dalam minyak pokok teh untuk menjadikannya antibakteria. Beberapa kajian juga berlari melalui saluran penyaman udara dan keputusan menunjukkan bahawa ia mempunyai kesan bakteria. Kajian yang dijalankan untuk Australia Kerajaan Luar Bandar Industries Penyelidikan dan Pembangunan Corporation (RIRDC) pada bulan Ogos 2005 untuk RIRDC oleh Messager, Hammer dan Riley telah menunjukkan bahawa ia adalah berkesan dalam mencegah jangkitan dan membantu proses penyembuhan luka daripada terapi radioaktif.

Kajian yang sama juga membuktikan bahawa minyak pokok teh adalah ejen yang baik antiseptik dan kepekatan 15% boleh melawan Bacillus cereus, sejenis bakteria yang boleh menyebabkan keracunan makanan. Ia juga menunjukkan bahawa ia boleh berkesan sebagai alkohol pencuci tangan yang bersih.

Satu kajian dari University of Western Australia juga mendedahkan bahawa minyak pokok teh mempunyai kesan antimikrob terhadap jangkitan yis (yang disebabkan oleh Candida albicans) dan MRSA (yang disebabkan oleh staphylococcus aureus). Ia melawan jangkitan lain yang disebabkan oleh Escherichia Coli dan Pseudomonas aeruginosa.

Satu lagi kajian pada bulan Ogos 2005 yang dijalankan untuk RIRDC oleh Carson, Ashton, Kering, Smith dan Riley untuk memerhatikan jika minyak pokok teh boleh merawat sakit sejuk, menunjukkan bahawa ia boleh mengurangkan gejala sakit sejuk tetapi tidak menawarkan penawar. Oleh itu ia mungkin selamat untuk membuat kesimpulan bahawa dakwaan bahawa ia boleh menyembuhkan jangkitan kulat tidak berasas.

Pada masa ini, minyak pokok teh hanya disyorkan sebagai kegunaan topikal kerana tidak ada maklumat yang cukup tentang ketoksikan. Walau bagaimanapun, satu kajian makmal yang dijalankan pada tahun 1990, yang 2g / kg berat badan terbukti maut kepada tikus.

Adakah anda suka artikel ini? Lawati http://www.justwriting4u.co.uk

Tidak ada komentar:

Posting Komentar