Minggu, 15 November 2015

Ginger - A Remedy Asli

Ginger - A Remedy Asli

Akar halia diketahui mempunyai ciri-ciri perubatan. Selama bertahun-tahun engkau telah lebih kesedaran mengenai manfaatnya sebagai ubat herba semulajadi.

Kilang halia kebanyakannya ditanam di Asia Tenggara. Pada masa kini, bagaimanapun, ia ditanam di Jamaica dan kawasan tropika yang lain. Akar digunakan dalam masakan sebagai rempah dan juga dimasukkan dalam ubat-ubat herba. Orang Cina telah menggunakan halia untuk rasa makanan mereka dan untuk tujuan terapeutik sejak dahulu lagi. Ini tumbuhan ubatan yang membantu dalam melegakan keadaan seperti sakit perut, sakit sendi dan peredaran yang tidak wajar.

Ia amat berguna dalam penyakit pencernaan. Ini kerana ia membantu mencerna makanan lemak dan memecahkan protein. Ia mengurangkan kembung perut, memudahkan keluar kekejangan perut dan memberikan kelegaan daripada sakit pagi di kalangan wanita hamil. Ia juga berfungsi dengan baik sebagai ubat untuk cirit-birit. Ia mengurangkan keradangan dan oleh itu berkesan terhadap artritis. Ia adalah anti-histamin semulajadi dan decongestant supaya ia boleh digunakan untuk merawat alahan, selsema dan batuk. Untuk merawat sakit tekak, campurkan satu sudu teh halia dan satu sudu teh madu dalam secawan air panas. Minum ramuan ini dua kali sehari dan anda akan kagum dengan hasilnya.

Kajian terkini menunjukkan bahawa halia bertanggungjawab untuk menurunkan kolesterol LDL kerana ia mengurangkan kuantiti kolesterol yang akan diserap oleh badan. Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa ia menghalang atau melambatkan pertumbuhan tumor kanser.

Ciri-ciri penyembuhan akar ini boleh dikaitkan dengan kehadiran minyak meruap seperti gingerols dan shagoal. Anda boleh menggunakan halia kedua-duanya dalam bentuk kering atau serbuk tetapi ia adalah terbaik untuk menggunakan halia segar. Banyak kedai-kedai runcit dan pasar raya menyimpan akar segar. Sebelum menggunakan halia segar, cop ia ke dalam kepingan kecil. Anda boleh menyimpan serpihan ini dalam peti sejuk selama hamper tiga minggu, selagi mereka tidak mendapat berkulat. Ekstrak halia juga boleh didapati dalam bentuk pil yang boleh diambil 2-3 kali sehari. Jika anda sedang telah dilontarkan halia walaupun tidak mengambil lebih daripada dua kali sehari. Walau bagaimanapun, berhati-hati kira-kira menggunakan akar ini dalam tempoh dua bulan pertama kehamilan.

Sebagai ubat semulajadi, halia telah benar-benar tiada kesan sampingan. Malah apabila diambil bersama dengan makanan tambahan lain atau ubat-ubatan ia tidak bertindak balas dengan badan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar