Kamis, 12 November 2015

Pemulihan Ayurveda Untuk Sembelit

Pemulihan Ayurveda Untuk Sembelit

Pemulihan Ayurveda sebagai penawar kekal untuk sembelit

Ubat Ayurveda untuk sembelit adalah sumber bantuan bagi pesakit yang tidak terkira banyaknya mencari untuk meringankan satu saluran penghadaman jengkel yang menyebabkan keadaan. Sistem pencernaan manusia adalah berubah-ubah dan boleh membuat masalah bagi walaupun pemakan sihat. Berjuta-juta rakyat Amerika mendapatkan kelegaan daripada masalah sembelit setiap tahun. Ramai orang mendapati, bagaimanapun, bahawa penawar semula jadi untuk sembelit, dan ubat-ubatan terutama Ayurveda - berbanding di kaunter julap tradisional - hasil yang lebih baik, lebih semula jadi, hasil.

Ubat Ayurveda untuk sembelit adalah berbeza daripada ubat-ubatan standard. Walaupun julap tradisional memberikan kelegaan, mereka tidak menyembuhkan punca. Sebaliknya ubat Ayurveda tertentu menangani masalah ini dari bidang yang berbeza, mengimbangkan doshas dilaksanakan khususnya dalam proses.

Untuk sembelit yang berlaku, mengikut Ayurveda, sesuatu dalam badan mesti keluar perintah. Ayurvedic ubat semula jadi untuk sembelit tidak langsung mensasarkan perut atau usus kerana mereka memproses makanan. Sebaliknya, formula keseluruhan adalah berdasarkan perspektif holistik yang peguam bela menyahtoksikkan badan dari dalam ke luar, melaksanakan diet yang kaya dengan serat, vitamin dan mineral dan asid amino penting.

Menurut Perubatan Ayurveda, terdapat tiga unsur-unsur badan setiap orang, yang dikenali sebagai doshas. Apabila unsur-unsur ini adalah seimbang, badan anda secara semula jadi sihat dan tahan kepada penyakit. Apabila satu, dua, atau tiga doshas berada dalam fluks, walau bagaimanapun, ia akan memberi kesan kepada minda anda, badan dan jiwa sehingga diperbetulkan. Ubat Ayurveda membantu menjajarkan dosha terjejas atau doshas sehingga badan sihat sepenuhnya. Dalam kes sembelit ia biasanya doshas Pitta yang tidak seimbang.

Rawatan Ayurveda yang betul bukan sahaja akan melegakan masalah usus tetapi juga mengimbangi hati dan menormalkan fungsi tubuh yang lain. Selain ubat buatan sendiri untuk sembelit, dua kali ganda jumlah air, vitamin dan mineral adalah sangat disyorkan.

Remedi yang paling biasa herba untuk sembelit termasuk formula yang dipanggil Triphala, digunakan kerap apabila merawat Pitta dosha. Rawatan Triphala menggabungkan bersama-sama tiga jenis tumbuhan berbuah yang digabungkan, bekerja untuk mengukuhkan fungsi usus besar. Tidak seperti julap yang hanya membawa kelegaan sementara, rawatan rumah Ayurveda menyediakan satu penyelesaian kekal. Triphala berfungsi untuk memaksimumkan pemprosesan pemakanan, jadi makanan yang dimetabolismekan yang lebih baik, dengan itu membolehkan untuk penyerapan yang lebih baik daripada vitamin dan mineral.

Perlu diperhatikan bahawa di kaunter, atau yang ditetapkan, julap tradisional apabila digunakan sering boleh menjadi ketagihan, menghasilkan yang tidak diingini kesan sampingan seperti curahan keluar dari tubuh vitamin penting, mineral dan terutamanya bakteria dikenali sebagai flora.

Walaupun ubat Ayurveda untuk sembelit tidak boleh diambil tanpa nasihat doktor, mereka memberikan yang lebih baik, tahan lebih lama, penyelesaian daripada julap tradisional.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar